Renata De Bonis – Light Sleep
14 April — 29 May 2021
Renata De Bonis
Light sleep
14 April — 29 May 2021

 

Renata De Bonis’ practice is connected to retreats in isolated places, in landscapes that could evoke the sublime, but also in ordinary environments. In this sense, being immersed in more or less delimited spaces is part of her trajectory and does not just refer to recent events. Painting is revisited now, after a period in which she had been working with materials that came directly from these natural and cultural landscapes.

 

In her recent paintings, produced in the countryside of São Paulo, the artist presents a plurality of motifs with generous attention to the details of everyday life: leaves on the floor; a flower; or the scene where a portrait is replaced by the cover image of Tennessee Williams’ book, which shields the face from vertical sunlight.

 

Simultaneously with the exhibition at auroras, Renata De Bonis shows a group of small works in the stable of a farm, where they were produced. The set of paintings found in this space are variations of lunar scenes, pointing out to the artist’s recurrent interest in light and its effects. Next to the stable there is also an abandoned orchid greenhouse where one can listen to an audio installation composed of field recordings – that draw a soundscape of the farm – mixed with an instrumental layer of piano and guitar and the mantra repetition of the phrase “sono leve” (light sleep), which gives the title of the exhibition. This same work is reproduced in the auroras’ library.

 

This “Light Sleep” was not contaminated by any nightmare, on the contrary, it reflects a luminous well-being; the gaze continues to focus on frames of familiar scenes offered by the environment and can linger on them, there is time.

Installation Views
Photography by: Ding Musa
Works
Luck, 2021
oil and wax on linen
120 x 100cm
Little coconuts, 2021
oil and wax on linen
70 x 50 cm
Nightswimming, 2021
oil and wax on linen
80 x 60 cm
White, 2021
oil and wax on linen
130 x 110 cm
Artun (Memoirs), 2021
oil and wax on linen
60 x 50 cm
Rosemary, 2021
oil and wax on linen
50 x 70 cm
Quininha, 2021
oil and wax on linen
90 x 60 cm
Next morning, 2021
oil and wax on linen
80 x 60 cm
Duo, 2021
oil and wax on linen
diptych, 24,5 x 30 cm each
Nightfall, 2021
oil and wax on canvas
30 x 24 cm
Matisse, 2021
oil and wax on paper
46 x 30 cm
Basement, 2021
oil and wax on canvas
110 x 130 cm
Curatorial text

ECDISE, ou sobre quando abre
by Guilherme Teixeira

Beware: whoever pretends to be a ghost will eventually turn into one. George Caillois in. Mimicry and Legendary Psychastenia

 

Uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro o vidro; um som que era eu ontem vibra todos os galhos me vibra – eu era um galho que engolira outro. Algo se quebra, se desfaz de mim, e líquido me desfaço exúvia; líquido sou outro e sou mil ou sou tudo. Algo se faz motivo de movimento, apêndices se deslocam e se perdem, eu me perco ao nascer há pouco. Uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro o vidro reverbera e gesto e silêncio me impelem a mover: sou gesto, sou silêncio, sou enfim. Nunca me disseram, mas há um entomólogo francês que postula a necessidade de um inseto inofensivo tomar a aparência de um proibido, e cita as Trochillium e Vespas Crabros e suas mesmas constituições fisiológicas que nascem da linha tênue entre a violência e a proteção. Olho para trás – ou seja, para mim, e uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro o vidro reverbera o gesto: aquilo é barulho, é silêncio, é contato? Olho para trás – ou seja, para mim, e vejo folhagem, vontade de vida, falseio de fartura, vontade de tudo; Olho para trás – ou seja, para mim, e não sei onde folhagem, vontade de vida, falseio de fartura, vontade de tudo acaba, e eu começo… Dei dois passos e não sei mais onde começo e uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro o vidro e som treme as hastes não sei se do que me rodeia ou das minhas irmãs: Olho para trás – ou seja, para mim, e assumo ou finjo entender que me fiz Vespa Crabro.

Nada satisfaz esse fenômeno e eu olho pra trás – ou seja, para mim, e percebo que não acabo e sou tudo que foi troca atlântica e verbos do tudo que olha para trás – ou seja, para elas, e não sabem onde terminam ou onde começam.

Olho para trás – ou seja, para mim, e uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro: o vidro é; Olho para trás – ou seja, para mim, e feita vidro aceito e assumo que sou o que me esqueci – cheia de vontade de ser vidro, fui vazão -, e uma irmã se aproxima: me aquieto, não ouso dirigir-lhe palavra e ela, que olha para trás – ou seja, para si – retorna seu olho pra frente e me faz motivo de digestão: metade de mim some em sua boca, olho para trás – ou seja, para o que era eu, e não há mais coordenada… É sobre o se poder espaço? E uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro o vidro e em breve, a partir da nomenclatura e semântica dos homens que se construíram no século xvii, o nome que habita a boca de minha irmã assim como o meu será motivo daquilo que sobra entre um plano e outro: tudo dado o fato de que, na vontade de ser tudo e continuar sendo, acabamos por engolir umas às outras e uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro e agora é vez de minha irmã ser enunciado.

– Uma mão toca o vidro um vidro uma mão toca um vidro o vidro; um som que era eu ontem vibra todos os galhos me vibra – eu era um galho que engolira outro. Algo se quebra…

About the artist

Renata De Bonis (1984, São Paulo) is an artist with a PhD in Visual Arts from the State University of São Paulo (2020). She began her career in the early 2000s, having joined the 2000e8 group alongside Ana Elisa Egreja, Bruno Dunley, Marcos Brias, Marina Rheingantz, Regina Parra, Rodolpho Parigi and Rodrigo Bivar. Her work involves multiple languages, such as painting, installations and sound projects. She participated in residences in Germany, Brazil, the United States of America, Holland, Italy and Iceland. In 2015 she received an award from the Künstlerhaus Lukas that supported her research based on the landscapes of Caspar David Friedrich.

She held individual exhibitions in De Aanschouw (Rotterdam, 2019); Lamb (London, 2017); Giorgio Galotti (Turin, 2017); BFA Boatos (São Paulo 2015); Centro Cultural São Paulo (2014); and at the Coletor (São Paulo, 2014). Among the group exhibitions are: FourFlags, Galeria Jaqueline Martins (São Paulo, 2020); 2020, Rozenstraat (Amsterdam, 2020; DDDuuuooo, Tilde (Amsterdam, 2020; A Hora Instável, Galeria Bruno Múrias (Lisboa, 2019); Conversas em Gondwana – Arquipélago, Centro Cultural São Paulo (São Paulo, 2019); FUTURuins, Palazzo Fortuny (Venice, 2018); Elements, Neues Kunsthaus (Ahrenshoop, 2018); 3a Bienal de Montevidéu (Montevidéu, 2016); Festival Arte Atual, Instituto Tomie Ohtake (São Paulo, 2016); Esforço-Desempenho, Galeria Athena Contemporânea (Rio de Janeiro, 2016), 1 (um), BFA Boatos (São Paulo, 2015) e Os Primeiros Dez Anos, Instituto Tomie Ohtake (São Paulo, 2011). She is also featured in the book Pintura Brasileira Se?c XXI (Brazilian Painting 21st Century) by Cobogo? publishing house.

eiro, 2016), 1 (um), BFA Boatos (São Paulo, 2015) e Os Primeiros Dez Anos, Instituto Tomie Ohtake (São Paulo, 2011). Ela também é destaque no livro ‘Pintura Brasileira Séc XXI’ pela editora Cobogó.